Rolą publikacji jest przede wszystkim pokazanie, że dzięki zawartym w nim wskazówkom, konkretnym przykładom ćwiczeń, każdy, kto opiekuje się lub pracuje z małym dzieckiem z dysfunkcją wzroku, może wesprzeć jego rozwój i przygotować do nauki szkolnej. Z tego względu misją przewodnika jest przekazanie jak najpełniejszych, teoretycznych i praktycznych informacji kierowanych do niespecjalistów, a więc rodziców, opiekunów, nauczycieli (głównie przedszkoli), studentów kierunków pedagogicznych. Podręcznik składa się następujących:
1. Brajl i czytanie dotykowe – słów kilka do rodziców i nauczycieli
2. Zanim dziecko pójdzie do szkoły – wsparcie niewidomego dziecka w wieku przedszkolnym w poszczególnych obszarach rozwoju
3. Propozycje zestawów ćwiczeń przygotowujących niewidome dziecko do podjęcia nauki szkolnej Jak przygotować dziecko niewidome do nauki brajla
4. O potrzebie nauczania niewidomych dzieci rysunku
5. Jak uczyć niewidome dziecko czytania wypukłego rysunku i rysowania – wskazówki dla nauczycieli i rodziców
6. Katalog pomocy rozwijających percepcję dotykową i wspomagających naukę brajla – jak zrobić i ciekawie wykorzystać pomoce dydaktyczne
7. Literatura dla rodziców i nauczycieli przydatna w pracy z małym niewidomym dzieckiem (dostępna w języku polskim).
Zapytaj o dostępność publikacji fundacja@trakt.org.pl